Mijn lijn groeit
mee met ’t Stad

Mijn lijn groeit mee met ’t Stad

Ontdek op deze pagina wat er allemaal verandert op jouw lijn.

Kijk mee wat er verandert

De komende jaren wordt Antwerpen nog meer de tramstad die het eigenlijk al was. We investeren dus flink in het tramnet, maar ook onze bussen gaan we de komende jaren tijdens de werken slimmer en beter inzetten. Hieronder vind je een lijst van wat er exact verandert op jouw lijn.

Met de tram van én naar overal

Het tramnet groeit, bovengronds en ondergronds. Bovengronds verlengen we belangrijke tramlijnen, zo komt er eindelijk een tram op het Eilandje en de wijk Luchtbal. Ondergronds blazen we een stuk van het slapende netwerk weer nieuw leven in. Die extra ondergrondse verbindingen zorgen voor een kortere reistijd vanuit het zuiden en het oosten van de stad.

Blijf mobiel met de tram

De groei van het tramnet is ook belangrijk om de stad bereikbaar te houden. Zo zullen nieuwe metrokokers ervoor zorgen dat je vlot onder de grote werf aan de Rooseveltplaats door kan rijden.

Meer ambitie, meer trams

Om deze ambities waar te maken, komen er 14 extra lange trams bij. Zo verhogen we de betrouwbaarheid, de regelmaat en de stiptheid van het openbaar vervoer in Antwerpen.

Wat verandert er op jouw lijn?

Tram 6 wordt verlengd tot P+R Luchtbal

Voor de wijk Luchtbal is de verlenging goed nieuws. Met tram 6 krijgt de volledige wijk vanaf 3 juni een frequente en rechtstreekse verbinding naar het centrum van Antwerpen. De trams rijden samen met de bussen vanuit Ekeren over de nieuwe trambusbaan die is aangelegd aan de zijkant van de Noorderlaan.

Ook voor autobestuurders uit Ekeren en voor al wie van de A12 of de E19 komt is de verlenging van tram 6 goed nieuws. De lijn loopt immers tot aan de toekomstige park and ride Luchtbal. Deze ligt in het noorden van de wijk aan de Noorderlaan net voorbij de Havanastraat. Aan de park and ride komen twee parkeergebouwen voor in totaal 1800 wagens. Daarnaast komt er een overdekte fietsenstalling met 440 plaatsen. Zo kunnen fietsers en autobestuurders uit Ekeren en al wie van de A12 of de E19 komt vlot overstappen op de tram richting centrum.

NIEUWE HALTES: KINEPOLIS - LUCHTBAL KERK – DUBLIN – P+R LUCHTBAL

Tram 7 (Mortsel – Sint-Pietersvliet) wordt deze zomer verlengd tot op het Eilandje

Deze zomer wordt tram 7 (Mortsel – Sint-Pietersvliet) verlengd tot op het Eilandje. De tram zal een stukje over de Kaaien rijden en maakt dan een lus via de Amsterdamstraat, Bataviastraat en Sint-Laureiskaai. In de Bataviastraat komt de nieuwe eindhalte. Deze halte wordt genoemd naar het MAS dat vlakbij ligt. Het museum zal dus ook met de tram bereikbaar zijn. De tramhalte Sint-Pietersvliet verdwijnt.

NIEUWE HALTES: BROUWERSVLIET - MAS

Tram 8 en 10 komen boven de grond aan de Frankrijklei

Tram 8 en 10 komen vanaf 3 juni boven op de Frankrijklei ter hoogte van de Maria-Theresialei. Tram 8 rijdt verder over de Leien en langs de Bolivarplaats en krijgt zijn eindhalte aan het nieuwe knooppunt Zuid.
Tram 10 rijdt verder over de Leien en door de Brederodestraat. De tram bedient ook het knooppunt Zuid. De eindbestemming wordt de park and ride Schoonselhof in Hoboken.

Opgelet, tram 10 volgt nog tot september een omleiding in Deurne door werken aan de brug van de Turnhoutsebaan over de Ring. De tram rijdt om via de Ruggeveldlaan en Deurne Zuid. Hij gaat samen met tram 8 de metro in via de inrit van de tramtunnel op de Herentalsebaan. In september is de omleiding van tram 10 voorbij. De tram zal opnieuw zijn vertrouwde reisweg volgen via de Turnhoutsebaan door Deurne centrum.

Tram 12 en 24 krijgen een nieuwe eindbestemming: Melkmarkt

Tram 24 rijdt sinds 18 april naar de Melkmarkt. Ook tram 12 gaat vanaf 3 juni naar de Melkmarkt rijden.
Met de verandering van de eindbestemming voor tram 24, zal het gedeelte tussen het Centraal Station en Schoonselhof overgenomen worden door tram 10. Tram 24 kreeg tot slot ook een nieuwe lijnkleur, munt in plaats van roze.

TRAM 12 SPORTPALEIS - MELKMARKT
TRAM 24 SILSBURG - MELKMARKT

Bus 1 en 13 rijden om via de straten parallel aan de Frankrijk- en Italiëlei

Buslijnen 1 en 13 blijven ingekort tot aan de Noorderplaats. Deze lijnen rijden tussen de Maria-Theresialei en de Noorderplaats niet meer via de Frankrijk- en Italiëlei, maar via de straten die er parallel aan lopen: Quellinstraat, Van Ertbornstraat, Rooseveltplaats, Osystraat, Van Maerlantstraat, Sint-Jansplein, Van de Wervestraat. De eindhalte ‘Noorderplaats’ ligt wel op de Italiëlei. De bussen maken hier een plaatselijke lus om te kunnen keren. In het verdere verloop van de werken, kan deze omleidingsreisweg mogelijk nog gewijzigd worden.

Bus 17 stopt voortaan net voor het Eilandje aan de Brouwersvliet

Door de komst van tram 7 hoeft bus 17 niet meer tot in de wijk Het Eilandje te rijden. Deze inkorting was in de praktijk al een feit, maar ze wordt nu dus ook officieel. De eindbestemming blijft de Brouwersvliet.

Bus 19 kiest definitief voor de route Deurne Zuid - Sportpaleis

De Lijn van bus 19 wordt beperkt tot de huidige reisweg in Deurne. De bus zal definitief rijden tussen Deurne Zuid (Drakenhoflaan) en het Sportpaleis. Zo vermijdt de bus de storingsgevoelige flessenhals aan Schijnpoort en wordt ze een stabiele lijn op maat van een aantal wijken in Deurne. Reizigers naar het centrum van Antwerpen kunnen aan het Sportpaleis overstappen op tram 2, 3 of 6 (in metrostation Sport).

Bus 20, 21, 32 en 191 naar Quellinstraat in plaats van Rooseveltplaats

Buslijnen 20, 21, 32 en 191 rijden niet meer tot op de Rooseveltplaats. Deze lijnen hebben de komende 2 jaar hun eindhalte in de Quellinstraat, op 250 meter van de Rooseveltplaats. De buslijnen rijden hier voortaan in een lus. Ze behouden stadinwaarts hun reisweg via Simonsstraat, Pelikaanstraat, het Centraal Station en De Keyserlei, maar slaan dan linksaf in de Quellinstraat naar eindhalte ‘Quellin’. Vanuit de Quellinstraat vertrekken ze dan staduitwaarts via de Quinten Matsijslei langs het Stadspark naar de Plantin en Moretuslei (20, 21, 32) of Charlottalei (191) van waaruit ze terug aansluiten op het huidige traject. In het verdere verloop van de werken, kan deze omleidingsreisweg mogelijk nog gewijzigd worden.

Bus 23 houdt het hart van wijken Dam, Schijnpoort en Stuivenberg mobiel

Met de komst van tram 6 als vlotte verbinding met het centrum van Antwerpen, zal bus 23 niet meer tot de wijk Luchtbal rijden. De bus krijgt de Noorderplaats als nieuwe eindhalte. Via de Ellermanstraat en Viaduct Dam sluit ze aan op de huidige reisweg vanaf Station Dam. Lijn 23 blijft haar rol vervullen als de buslijn die het hart van de wijken Dam, Schijnpoort en Stuivenberg bedient.

Bus 142 zal naar Terbekehof rijden

Voor de industriezone Terbekehof komt er een nieuwe buslijn: lijn 142. Deze lijn pendelt in de spits tussen het bedrijventerrein en de Bist in het centrum van Wilrijk. Aan de Bist kunnen de reizigers overstappen op verschillende buslijnen naar het centrum van Antwerpen of andere bestemmingen.

Bus 191 voortaan elk half uur naar Kontich, Reet en Rumst

Bus 191 krijgt een nieuwe, verbeterde dienstregeling. Voortaan rijden bijna alle ritten door van Kontich tot aan Rumst Busstation. Zo krijgen ook Reet en Rumst elk half uur een snelbus van en naar Antwerpen in plaats van elk uur. Enkele haltes van bus 507 in Reet worden niet bediend door bus 191. Maar reizigers kunnen te voet, met de fiets of met bus 192 gemakkelijk de halte Reet Kerk (in de Rumstestraat) bereiken, waar ze wel kunnen genieten van het extra aanbod. In Antwerpen rijdt de bus naar de Quellinstraat in plaats van de Rooseveltplaats (zie hoger).

Bus 290, 295 en 500 krijgen nieuwe eindhalte: knooppunt Zuid

Knooppunt Zuid ligt tussen de Brederodestraat en de Montignystraat. Dit wordt het nieuwe eindpunt voor streekbuslijnen 290, 295 en 500. Deze bussen rijden niet meer door tot het centrum van Antwerpen om de hinder van de werken aan de Noorderlijn te vermijden. De reizigers van de streekbussen kunnen hier vlot overstappen op tram 4 naar de Groenplaats en op tram 8 of 10 naar de Leien, de Rooseveltplaats en metrostation Astrid. De busperrons aan knooppunt Zuid zijn nog niet klaar, maar ze worden zo snel mogelijk verder afgewerkt. Voorlopig is de eindhalte van de streekbussen gelegen in de zijstraat Kielsevest. Er is een kleine wandelafstand tot de tramperrons (ongeveer 150 meter).

Bus 500 gaat altijd rechtdoor over Boomsesteenweg (en niet meer via Terbekehof)

Bus 500 zal vanaf 3 juni niet langer stoppen in het industriegebied Terbekehof in Wilrijk. Voortaan volgen alle ritten de kortste weg rechtdoor over de Boomsesteenweg. Zo wordt de dienstregeling van de bus duidelijker.

Bus 507 verdwijnt

Buslijn 507 verdwijnt vanaf 3 juni. Die snelbus had maar een beperkt aantal ritten in de spitsuren. De reizigers van bus 507 kunnen gebruik maken van snelbus 191.

Bus 650 van Merksem naar de wijk Luchtbal

De bediening van bus 23 door het hart van de wijk Luchtbal wordt overgenomen door bus 650. Deze bus zal voortaan vanop de Maantjessteenweg in Merksem rechtstreeks naar Luchtbal rijden via de Victor Govaerslaan en Havanastraat. Dan rijdt de bus door de wijk via onder meer de Generaal Simondslaan, Canadalaan en Columbiastraat. De eindhalte blijft het station Antwerpen-Luchtbal op de Groenendaallaan, waar je kan overstappen op tram 6.